Burn-out preventie

Burn-out coaching bij Shegong

We gaan het anders aanpakken!

Laat me je iets essentieels uitleggen.
Jouw lichaam heeft een rem (parasympaticus) en een gaspedaal (sympaticus).
Dit zijn twee complexe systemen in het autonome zenuwstelsel die voortdurend bezig zijn om in balans te blijven zodat jij optimaal kan functioneren.
Het gaspedaal zorgt voor actie en de rem zorgt dat je lichaam kan ontspannen en herstellen.

Het lichaam doet dit helemaal zelf en jij hoeft hier verder niet over na te denken. Net als het kloppen van je hart of je spijsvertering, het gebeurt gewoon.

Maar als je langdurige stress ervaart of er zit nog onverwerkt trauma in je zenuwstelsel, dan raken de rem en het gaspedaal in de war. Dit komt omdat de juiste boodschappen tussen je lichaam en brein en vice versa, niet meer goed doorkomen.

Hierdoor gaat het gaspedaal krampachtig vasthouden aan zijn taak. Dit betekent dat er geen ruimte meer is voor de rem. Verschillende lichamelijke processen raken verstoort en dit geeft allerlei klachten zoals bijvoorbeeld een ontregeld slaap-waak ritme of toenemende menstruatieklachten.

Kortom, je lichaam is continu in de actie-modus maar krijgt geen tijd om te ontspannen en herstellen.
Dit kun je best een tijd volhouden (dit doe je overigens niet vanuit flow, maar puur vanuit doorzettingsvermogen) maar dan is de energie op.
Je lijf moet dan vanuit het reservepotje zijn energie gaan halen en dat detecteert je lijf als “onveilig” en daardoor gaat het zichzelf beschermen en in de energiebesparingsmodus.
Dat is de burn-out.
Een burn-out is vooral een lichamelijke uitputting en daarom is er ook lichaamswerk nodig om te herstellen.

Wat je lichaam nu moet gaan doen is weer de rem in werking laten treden. Maar omdat alle processen al een tijdje uit balans zijn, lukt dit niet meer zelfstandig. Het zelfhelende vermogen is als het ware in een “shut down”.
Daarom is het noodzakelijk om op een actieve manier die rem weer voor je te laten werken.

Goed nieuws! Dit kan jij gewoon helemaal zelf gaan doen, met de hulp van de eeuwenoude technieken van Qigong en mijn begeleiding.
Qigong is al ruim 4000 jaar een onderdeel van de Chinese geneeswijze om lichaam en geest in balans te brengen en houden. Het is een bewezen, zeer effectieve methode om het lichaam weer te laten ontspannen zodat de vitaliteit enorm kan toenemen.

Qigong activeert namelijk op veel verschillende manieren de nervus vagus.
De nervus vagus is een belangrijke zenuw direct verbonden met de “rem”. Door de nervus vagus te activeren, kan je lichaam weer gaan ontspannen en herstellen en zal het gaspedaal letterlijk gas terug gaan nemen.

In de aanloop naar een burn-out geeft je lichaam allerlei signalen af. Vanwege ons drukke leven negeren we deze signalen soms of hopen we dat ze vanzelf verdwijnen.

Denk aan de volgende signalen:

  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Meer piekeren
  • Somberheid
  • Extreme vermoeidheid
  • Verhoogde vatbaarheid voor ziekten
  • Snellere prikkelbaarheid
  • Gebrek aan energie voor activiteiten buiten werk
  • Terugdeinzen voor leuke dingen
  • Toegenomen verlangen naar ongezond voedsel
  • Blijvende vermoeidheid na een goede nachtrust
  • Onverwacht gewichtsverlies of -toename
  • Hartkloppingen
  • Een gevoel van rusteloosheid

Je hoeft niet al deze signalen te herkennen, maar als je er drie kunt aanvinken en ze langer dan een maand aanhouden, is dit het moment om actie te ondernemen.

Zoals eerder benadrukt, is activatie van de “rem” essentieel om het zenuwstelsel weer tot rust te brengen. Urenlang praten voordat het zenuwstelsel kan ontspannen, zal niet het gewenste resultaat opleveren. Je moet de interne energieverschuiving voelen om te herstellen.

Het gaat daarom niet alleen om het behandelen van de symptomen, het gaat vooral om het aanpakken van de diepere oorzaken van burn-out – in je zenuwstelsel.

Wil jij vandaag al stappen ondernemen om de burn-out cyclus te doorbreken?

Volg de online cursus zodat jij vanuit je veilige en comfortabele plek, ‘thuis’, direct aan de slag kunt.
Klik hier voor de cursus.

Wil je liever persoonlijk begeleiding?
Stuur een mail naar hallo@shegong.nl en laat mij weten waar jij behoefte aan hebt. Ik mail of bel jou dan om alle informatie over het 12-weekse traject met jou door te nemen om te kijken of dit bij je past en de juiste stap is om op dit moment te nemen.

Ik heb mijn eigen burn-out overwonnen dankzij Qigong.
Als ervaringsdeskundige, Qigong-instructeur, afgestudeerd Medische Basiskennis CPION en reiki-energiewerker deel ik graag met jou de bewezen en onderbouwde effecten die jouw zenuwstelsel op je levensenergie heeft zodat je kunt resetten en een groter vitaliteit kunt bereiken.

Na twaalf jaar ervaring als sociaal werker is voor mij nog duidelijker geworden dat het betrekken van het lichaam essentieel is voor herstel.

 

Coaching is een waardevolle investering in jezelf of je werknemers en er zijn diverse mogelijkheden om de kosten ervan vergoed te krijgen, afhankelijk van de situatie.
Werkgevers willen krachtige en vitale medewerkers en zijn vaak bereidt om hierin te investeren.
Ik kan je hier in een gesprek meer over vertellen.

Lindsay

Qigong instructeur

Lindsay is een ervaren instructeur in qigong die geschikte lessen biedt voor iedereen en veel gezondheidsvoordelen biedt zoals stressvermindering en spierversterking.
Haar inspirerende lesstijl motiveert en ontspant haar studenten, voor een holistische en transformerende ervaring.

Gratis training Qigong

Mentale helderheid en fysieke ontspanning in 4 simpele stappen

Workshops

Live Qigong

Gratis training Qigong

Ontdek het zelfhelende vermogen van Qigong

In 4 simpele stappen minder stress en meer energie