Verhoog je energie en focus op het werk met qigong: 3 Tips

Breng je lange dagen door achter een computerscherm of sta je voortdurend onder hoge stress, zoals zorgverleners, politieagenten en brandweerlieden? Het kan ongelooflijk vermoeiend zijn, omdat je langdurig in een staat verkeert die ver van “normaal” is. Dit is niet alleen belastend voor je lichaam, maar ook schadelijk voor je mentale gezondheid. Toch kun je er niet volledig aan ontsnappen, vooral als je echt van je werk geniet. (Als je er niet van geniet, is het raadzaam om proactieve stappen te ondernemen om dit aan te pakken.)

Gelukkig kan qigong je te hulp schieten, waardoor je je energieker en gefocust kunt voelen tijdens je werkdag.

Tip 1: Begin je dag met een qigong- of meditatieoefening van 10 minuten

Begin je dag met aandacht. De energie waarmee je wakker wordt, heeft een aanzienlijke invloed op de rest van je dag. Als je gestrest wakker wordt, zal die energie je de hele dag bijblijven, met alle gevolgen van dien voor je zenuwstelsel en het aftappen van je vitale levenskracht, die je liever zou gebruiken om moeiteloos, vrolijk en energiek door je dag te gaan.

Om dit tegen te gaan, reserveer je 10 minuten in de ochtend om je dag rustig te beginnen. Doe een qigong-oefening of start je dag met een meditatie. Richt je aandacht op je lichaam en het huidige moment. Dit zal je in staat stellen om vanuit je eigen innerlijke kracht te handelen, waardoor je je meer bewust wordt van je grenzen, energiegevers en -nemers, wat leidt tot betere keuzes gedurende je dag.

Tip 2: stel wekkers in voor regelmatige pauzes

Het mag misschien wat overdreven klinken, maar we worden vaak zo opgeslokt door ons werk, deadlines en taken dat we de tijd uit het oog verliezen en de druk voelen om nog één ding af te maken of die ene collega te bellen. Ik had periodes dat ik met regelmaat vergat te lunchen. Ik was dan zo druk bezig dat ik niet eens voelde hoeveel honger ik had.

Regelmatig pauzes nemen is super belangrijk. Beweeg even, ga naar buiten voor wat zonlicht en frisse lucht. Fysieke beweging brengt letterlijk je “Qi” of levensenergie in beweging en ontspant je zenuwstelsel. Je kunt ook twee krachtige qigong-oefeningen toepassen om je Qi te activeren:

Nier-qi
Plaats je handen op je onderrug, boven je nieren, en wrijf zachtjes naar beneden richting je billen. Herhaal dit gedurende 2-3 minuten, van boven naar beneden. Je kunt je hielen optillen en weer laten vallen voor extra stimulatie.

Shaken
Schud jezelf los om je levensenergie te activeren. Sta met je voeten op heupbreedte, til je hielen van de vloer en beweeg op en neer op de bal van je voeten. Laat je armen losjes langs je lichaam hangen en beweeg ze mee. Doe dit gedurende 2-3 minuten, schuddend van boven naar beneden en van links naar rechts.

Tip 3: sluit je dag af en bereid je voor op rust

Reserveer wat tijd voor jezelf om je werkdag af te sluiten, ofwel na je werk of voordat je gaat slapen. Door bewust je dag af te sluiten, geef je je zenuwstelsel het signaal dat het mag ontspannen en herstellen. Hierdoor maak je de overgang van het sympathische naar het parasympathische zenuwstelsel, en dat zorgt voor een optimale rest & digest in de nacht.
Door dat je ontspannen gaat slapen, sta je vaak ook ontspannen op.

Gebruik de oefeningen uit EnnerQi om de dag af te sluiten zodat je optimaal kunt herstellen in de nacht en de nieuwe dag energiek en ontspannen kunt beginnen.

Lindsay

Qigong instructeur

Lindsay is een ervaren instructeur in qigong die geschikte lessen biedt voor iedereen en veel gezondheidsvoordelen biedt zoals stressvermindering en spierversterking.
Haar inspirerende lesstijl motiveert en ontspant haar studenten, voor een holistische en transformerende ervaring.

Gratis training Qigong

Mentale helderheid en fysieke ontspanning in 4 simpele stappen

Workshops

Live Qigong

Gratis training Qigong

Ontdek het zelfhelende vermogen van Qigong

In 4 simpele stappen minder stress en meer energie