Stress, burn-out, qigong en de nervus vagus

Wat hebben deze vier met elkaar te maken?

Bij langdurige stress raak je steeds meer levensenergie kwijt en dan staat de burn-out op de stoep. Je kunt de burn-out zien als een energiebesparingsmodus. Er is te lang en te veel energie gebruikt en nu wilt het graag het restant aan energie beschermen.
Je lichaam heeft hier prachtige mechanismen voor. Het zelfhelende vermogen is fantastisch en wilt altijd voor jou werken. Het is continu bezig om de juiste balans te vinden.

Zo heeft het autonome zenuwstelsel een sympathisch-, zie dit als de rem en een parasympatisch zenuwstelsel, het gaspedaal.

Wanneer je langdurig of door trauma te lang en te veel het gaspedaal indrukt, is er geen plek voor de rem. Dit betekent dat je lichaam alleen maar bezig is om onder spanning energie te verbruiken en krijgt het niet de kans om ook te herstellen.
De balans raakt zoek tussen de “rem” en het “gaspedaal” en ook vele andere processen in het lichaam zoals het hormonale stelsel en het imuunsysteem.
Wat er gebeurt is dat het sympatische zenuwstelsel dominant wordt.

Om weer te kunnen ontspannen en herstellen is er dus een activatie van het parasympatische zenuwstelsel nodig. Dit betekent dat het actief aangesproken dient te worden om weer aan het werk te gaan.

Vanuit het lichaam dient er dus eerst een proces opgang gebracht te worden om het zelfhelende vermogen weer aan te spreken zodat het kan zorgen voor balans.

Dan komen we op de nervus vagus uit. Dit is een zenuw die verbonden is met de parasympaticus en grote invloed heeft op ontspanning en herstel. Door deze zenuw te activeren kun je herstellen en beide zenuwstelsels terug in balans brengen.

Qigong activeert de nervus vagus op veel verschillende manieren. Door op bepaalde manieren te ademen spreek je de nervus vagus aan. Dus breathwork is erg belangrijk.
Er dient een groot gevoel van veiligheid in het lichaam  aanwezig te zijn en deze veiligheid wordt gecreëerd door de grenzen van je fysieke lijf goed te voelen. De verschillende oefeningen, massages, klankheling en tappingmethoden activeren allemaal op hun eigen manier de somatische veiligheid en ook de nervus vagus.

Er is dus lichaamswerk nodig voor deze activering. Het werkt het beste als dit langzaam en veilig gebeurt omdat er nu al veel energie wordt gebruikt om te ‘overleven’ en het lichaam daardoor een lage capaciteit heeft om met te veel activering om te gaan.

Lindsay

Qigong instructeur

Lindsay is een ervaren instructeur in qigong die geschikte lessen biedt voor iedereen en veel gezondheidsvoordelen biedt zoals stressvermindering en spierversterking.
Haar inspirerende lesstijl motiveert en ontspant haar studenten, voor een holistische en transformerende ervaring.

Gratis training Qigong

Mentale helderheid en fysieke ontspanning in 4 simpele stappen

Workshops

Live Qigong

Gratis training Qigong

Ontdek het zelfhelende vermogen van Qigong

In 4 simpele stappen minder stress en meer energie