Jouw welzijn eerst: waarom we voor preventieve maatregelen moeten kiezen

In onze drukke wereld lijken we vaak te zeggen: “Zolang het goed gaat, gaat het nog wel.” Maar waarom doen we dat? Waarom wachten we tot stress, een overvolle agenda, en lichamelijke klachten ons dagelijks leven overnemen voordat we actie ondernemen?
Laten we samen eens nadenken waarom het zo belangrijk is om vooraf stappen te zetten om deze problemen te voorkomen in plaats van ze achteraf te moeten genezen.

‘Zolang het goed gaat’

We leven in een tijd die vaak waarde hecht aan doorzettingsvermogen en hard werken.
Dit heeft geleid tot een cultuur waarin velen hun grenzen opzoeken en de signalen van stress negeren. Maar waarom wachten we tot het punt waarop we niet meer kunnen doorgaan voordat we actie ondernemen?

Stress en een hoge werkdruk sluipen vaak onopgemerkt ons leven binnen. Ze komen stilletjes binnen, waardoor we geneigd zijn ze te negeren totdat de gevolgen zich duidelijk tonen. Preventieve maatregelen kunnen ons helpen deze problemen te herkennen voordat ze serieuze schade veroorzaken.

Lichamelijke klachten als waarschuwing

Veel lichamelijke klachten zijn rechtstreeks verbonden met stress. Hoofdpijn, rugpijn, slaapproblemen – het zijn vaak de eerste signalen dat ons lichaam ons vertelt dat er iets niet klopt. In plaats van deze symptomen te onderdrukken, kunnen we ze beter zien als waarschuwingssignalen en proactieve stappen ondernemen om hun oorzaken aan te pakken. Het is belangrijk dat je de “taal” van je lichaam leert begrijpen.

Wachten tot een burn-out om actie te ondernemen heeft niet alleen gevolgen voor ons welzijn, maar ook voor onze productiviteit. Preventieve maatregelen, zoals regelmatig pauzeren, qigong, meditatie, en een gezonde werk-privébalans behouden, kunnen de productiviteit verhogen door ziekteverzuim te verminderen en de algehele tevredenheid op de werkplek, maar zeker ook daarbuiten, vergroten.

Concrete stappen naar preventie

  1. Bewustwording ontwikkelen: Leer je eigen signalen van stress herkennen en neem ze serieus.
  2. Prioriteiten stellen: Zeg ‘nee’ als het nodig is en geef prioriteit aan taken om overweldiging te voorkomen.
  3. Gezonde gewoonten: Implementeer regelmatige lichaamsbeweging, zorg voor voldoende slaap, en eet gezond. Doe qigong, meditatie, sport, wandel in de natuur, spreek af met vriendinnen, doe leuke dingen, ga eens langs een masseur en neem voldoende rust tussendoor.
  4. Open communicatie: Bespreek stress op het werk openlijk. Je zult merken dat je dan makkelijker je grenzen durft aan te geven en je kunt helpen om een gezondere bedrijfscultuur neer te zetten waar stress zoveel mogelijk wordt geëlimineerd.
    Bespreek het ook met de mensen in je inner cirkel. Voel je minder bezwaard als je nee zegt en ze kunnen rekening houden met jouw energieniveau op dat moment. Ben je wat minder vrolijk, dan snappen ze waar het vandaan komt.
  5. Onderneem actie: Zoek indien nodig professionele begeleiding en neem preventieve maatregelen serieus.

 

Laten we samen deze trend doorbreken van wachten tot het te laat is. Door preventief in te zetten tegen stress en een hoge werkdruk, kunnen we niet alleen burn-outs vermijden, maar ook een gezondere en productievere levensstijl omarmen. Het is tijd om voor onszelf te zorgen, niet alleen wanneer het absoluut noodzakelijk is, maar juist omdat we het verdienen.

Doe alvast de gratis qigong training en zet alvast de eerste stappen naar meer ontspanning.
Zie menu, gratis training.

Lindsay

Qigong instructeur

Lindsay is een ervaren instructeur in qigong die geschikte lessen biedt voor iedereen en veel gezondheidsvoordelen biedt zoals stressvermindering en spierversterking.
Haar inspirerende lesstijl motiveert en ontspant haar studenten, voor een holistische en transformerende ervaring.

Gratis training Qigong

Mentale helderheid en fysieke ontspanning in 4 simpele stappen

Workshops

Live Qigong

Gratis training Qigong

Ontdek het zelfhelende vermogen van Qigong

In 4 simpele stappen minder stress en meer energie