De eerste signalen van een burn-out

Een beginnende burn-out wordt vaak gekenmerkt door een combinatie van fysieke, emotionele en gedragsmatige signalen. Het is belangrijk om deze te herkennen en ernstigere gevolgen te voorkomen.

1. Fysieke signalen:

Chronische vermoeidheid: Een voortdurend gevoel van uitputting, zelfs na voldoende rust en slaap.

Slaapproblemen: Moeite met in slaap vallen, doorslapen of vroeg ontwaken zonder je uitgerust te voelen.

Lichamelijke klachten: Zoals hoofdpijn, spierspanning, duizeligheid, en maag- en darmproblemen.

Verzwakt immuunsysteem: Een verhoogde gevoeligheid voor verkoudheden, griep of andere ziekten als gevolg van een verzwakt immuunsysteem.

2. Emotionele signalen:

Toenemende prikkelbaarheid: Een kort lontje, sneller geïrriteerd raken door kleine zaken.

Gevoelens van machteloosheid: Het gevoel hebben de controle te verliezen over de situatie, zowel op het werk als in het persoonlijke leven.

Cynisme en afstandelijkheid: Een negatieve houding aannemen ten opzichte van het werk, collega’s of taken. Maar een burn-out is niet alleen op werk, ook zijn deze signalen in je thuissituatie te vinden. Vaak juist meer, omdat we ons daar veiliger voelen.

Verlies van plezier: Verminderde interesse in activiteiten die je voorheen wel heel leuk vond.

3. Gedragsmatige signalen:

Perfectionisme: Een voortdurende drang om alles perfect te willen doen, zelfs als dit leidt tot overmatige stress.

Veranderingen in eetgewoonten: Onregelmatige eetpatronen, meer trek in snelle koolhydraten of troost zoeken in voedsel.

Vaker grijpen naar stimulerende middelen: Toevlucht nemen tot koffie, alcohol, energiedrankjes of andere stimulerende middelen om de dag door te komen.

Sociale isolatie: Je trekt je steeds meer terug het uit sociale leven.

Het is belangrijk op te merken dat deze signalen vaak samen voorkomen en elkaar versterken. Indien je je in meerdere van deze signalen herkent, is het raadzaam om professionele hulp te zoeken en preventieve maatregelen te overwegen, zoals het aanpassen van werklast, het nemen van regelmatige pauzes en het implementeren van ontspanningsoefeningen. Het erkennen en proactief aanpakken van beginnende signalen kan helpen om een volledige burn-out te voorkomen.

Praat er dus ook over met je leidinggevende of collega’s. Leg thuis uit waar je mee zit en kijk of je samen dingen kunt veranderen.

Plan leuke uitjes ook al voel je er weinig voor. Je zult merken dat je gaandeweg toch blij bent dat je bent gegaan. Maar,…luister wel heel goed naar je lichaam, want soms zit het er gewoon even niet in en dan is een dutje doen een beter keuze.

Doe tenminste elke dag 1 ontspanningsoefening.

Voor inspiratie verwijs ik je naar de gratis training en voor verdieping verwijs ik je graag naar de online cursus EnnerQi

 

Lindsay

Qigong instructeur

Lindsay is een ervaren instructeur in qigong die geschikte lessen biedt voor iedereen en veel gezondheidsvoordelen biedt zoals stressvermindering en spierversterking.
Haar inspirerende lesstijl motiveert en ontspant haar studenten, voor een holistische en transformerende ervaring.

Gratis training Qigong

Mentale helderheid en fysieke ontspanning in 4 simpele stappen

Workshops

Live Qigong

Gratis training Qigong

Ontdek het zelfhelende vermogen van Qigong

In 4 simpele stappen minder stress en meer energie