12 Tips om qigong te integreren in je dagelijkse routine

Ja maar,…dan komt er wéér iets bij wat ik ‘moet’ doen..

Het dagelijks beoefenen van Qigong is een geweldige manier om zowel je fysieke als mentale welzijn te verbeteren.
Maar je hebt het al zo druk en je hebt nog zoveel te doen…..Dus hoe ga je dit nou aanpakken?!

Hier lees je een aantal tips over hoe je Qigong in je dagelijkse routine kunt opnemen:

1. Plan het in:
Kies een specifieke tijd op de dag om Qigong te beoefenen. Consistentie is belangrijk, dus kies een tijdstip dat voor jou werkt, of het nu ‘s ochtends is om je dag te beginnen of ‘s avonds om tot rust te komen. Blok het in je agenda als me-time en laat je niet afleiden door die to do list.

2. Kies een rustige ruimte
Vind een stille plek om je qigong-oefeningen te doen. Het is belangrijk om afleiding te minimaliseren zodat je je volledig kunt concentreren.

3. Begin met een warming-up:
Begin met lichte opwarmoefeningen zodat de Qi alvast gaat stromen en je het lichaam een seintje geeft dat het iets gaat doen. Kom langzaam in beweging en maak de bewegingen steeds groter en intenser.

4. Kies een qigong oefening die bij je past.
Er zijn veel verschillende vormen en stijlen in qigong, elk met een unieke set van bewegingen en ademhalingstechnieken. Je kunt beginnen met eenvoudige en gemakkelijk te leren oefeningen. Wat voor het oog makkelijk is, kent in qigong vele lagen in de uitvoering.

5. Focus op je ademhaling:
Tijdens de beoefening synchroniseer je de bewegingen op het tempo van de ademhaling. Een goede ademhaling is diep, traag, stil en vol richting de onderste dantian. Veel mensen ademen te hoog of krampachtig. Daarom is het belangrijk om goed op je ademhaling te letten.

6. Bewuste aandacht:
Terwijl je de bewegingen op je ademhalingen uitvoert, breng je je aandacht naar je lichaam en de sensaties die je ervaart. Probeer je geest leeg te maken en in het huidige moment te zijn.

7. Begin langzaam:
Leer vertragen. In deze gehaaste wereld moet alles snel snel snel. Qigong vertraagt en maakt je bewust van het hier en nu en wat zich in je lichaam afspeelt.
In het begin zit je juist in je hoofd, dit komt omdat je aan het leren bent. Geef daarom niet te snel op. Als je lichaam de bewegingen eenmaal heeft opgeslagen gaat het vanzelf en dan ga je steeds meer de relaxte flow ervaren.

8. Luister naar je lichaam:
Let op de feedback van je lichaam. Als je pijn of ongemak ervaart, pas dan je bewegingen aan of stop de oefening indien nodig. Qigong moet een zachte en voedende beoefening zijn.

9. Verhoog de oefentijd geleidelijk:
Je kunt beginnen met een korte oefening van 10 minuten en dit uiteindelijk uitbouwen naar een uur per dag.
Het belangrijkste is consistentie. Dus liever elke dag 20 minuten dan 1 keer per week een uur.

10. Integreer meditatie:
Na je qigong oefeningen, neem een paar minuten voor zittende of staande meditatie. Richt je op je ademhaling of gebruik visualisatietechnieken om je geest verder te kalmeren.

11. Blijf toegewijd:
Het ontwikkelen van een dagelijkse qigong routine vereist toewijding en geduld. Zelfs als je slechts een paar minuten per dag kunt vrijmaken, is dat beter dan onregelmatige of sporadische oefening.

12. Zoek begeleiding:
Als je nieuw bent in Qigong, overweeg dan begeleiding te zoeken bij een ervaren instructeur of gebruik instructievideo’s of boeken om de juiste technieken te leren.

! Als jij lekkerder in je vel zit, je vitaler bent en over meer bruikbare energie beschikt, dan zul je uiteindelijk effectiever omgaan met je to do list. Je zult gaan merken dat je bepaalde dingen opeens niet meer moet van jezelf. Dat je makkelijker dingen gedaan krijgt en dat je aan het einde van de dag zelfs nog energie over hebt voor iets leuks.

Lindsay

Qigong instructeur

Lindsay is een ervaren instructeur in qigong die geschikte lessen biedt voor iedereen en veel gezondheidsvoordelen biedt zoals stressvermindering en spierversterking.
Haar inspirerende lesstijl motiveert en ontspant haar studenten, voor een holistische en transformerende ervaring.

Gratis training Qigong

Mentale helderheid en fysieke ontspanning in 4 simpele stappen

Workshops

Live Qigong

Gratis training Qigong

Ontdek het zelfhelende vermogen van Qigong

In 4 simpele stappen minder stress en meer energie